International Web Of Salam (Islamic Republic of Iran)

۲ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

نکته علمی آیه و جعلنا السماء سقفاً محفوظاً

سقف منزل خود را در نظر بگیرید ، سقف کارش محافظت از شما دربرابر باران، تگرگ ، نور خورشید و ... است . پس سقف منزل شما حافظ شماست و زمانی که قرآن از کلمه سقف برای آسمان استفاده میکند ، میخواهد بگوید کارایی آسمان مانند یک سقف است ، و حافظ شما اهالی زمین است
اما آیا براستی آسمان سقفی حافظ و محفوظ است ؟
ورود به جو" یا atmospheric entry مسئله ای ساده نیست .
جو زمین قابلیت منفجر کردن اجرام آسمانی که تحمل پایین تری دارند را داراست ، بسیاری از اجرام آسمانی هرگز موفق به عبور از جو زمین نمیشوند و در همان آسمان متلاشی میشوند
پس با وجود آسمان ، زمین محفوظ میماند و بسیاری از اجرام آسمانی نمیتوانند از آن عبور کنند.
مزوسوفیر با ضخامت 50تا 80 کیلومتر‌در قسمت پایینی استراتوسفر قرار دارد.سردترین ناحیه اتمسفر است. 
این لایه است که زمین را از خطر شهاب سنگها حفاظت می‌کند.
لایه اوزون واقع در استراتوسفر از زمین در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت میکند

پس جو زمین حافظ زمین است و از زمین دربرابر پرتوهای مضر وشهاب سنگها محافظت می کند.
نکته جالب این است که حتی در مجامع علمی جو زمین را Sheild /سپر؛طاقِ محافظ زمین میخوانند اما  هنوز عده ای وجود دارند که می گویند قرآن اگر گفته آسمان سقف زمین است اشتباه کرده است!
جمع بندی : در قرآن آسمان سقف خوانده شده است و از باب سقف بودن آسمان انتظار محافظ بودن از آسمان می رود که اثبات شد ، همچنین این آسمان از جهات مختلف محفوظ نیز هست.

منابع:
https://www.epa.gov/ozone-layer-protection/basic-ozone-layer-science

https://www.livescience.com/47786-ozone-layer-recovery.html

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_entryhttps://www.space.com/5950-asteroid-exploded-earth-atmosphere.html

وبگاه جهانی سلام

نظریه شکاف عظیم (Big Rip) در قرآن کریم

با توجه به آخرین و کامل ترین یافته ها تقریباً میتوان گفت که در پایان کارِ هستی، جهان به وسیله یک شکاف و انفجار عظیم به پایان میرسد.
رشد فراگیر انرژی دافعه ی مرموز به طور واقعی همه چیز را از هم خواهد شکافت و ستارگان، سیارات و حتی اتم‌ها به احتمال زیاد قادر نخواهند بود که در مقابل نیروی درونی درحال توسعه مقاومت کنند.

سطح انرژی موجود، نسبیتی برابر با ساختارهای اتم دارد اما فشار ها و کشش های بیرونی میتواند سطح انرژی را تا حد زیادی افزایش دهد، چنین مواردی میتواند افزایش را تا سر حد انفجار برساند.

نکته جالب این است که قرآن کریم در آیه (و اذا السماء انفجرت) به نظریه BigRip و انفجاری که در آینده رخ میدهد اشاره کرده است!

Will the Universe End in a BigRip? a pervasive growing field of mysterious repulsive energy that rips virtually everything apart. stars, planets, and then even atoms might not be able to withstand the expansive internal force

منبع :

https://apod.nasa.gov/apod/ap030303.html

وبگاه جهانی سلام